Zabydlují se v českém HR manažeři štěstí?

Má v sobě kus psychologa, personalisty i nejvyššího šéfa. Dohlíží totiž na všechny a má na starosti, aby byli v práci spokojení. Happiness manažer hlídá vztahy mezi kolegy a nadřízenými nebo kontroluje, zda klíčoví zaměstnanci nemají naloženo příliš. Jedině spokojení lidé totiž vydrží motivovaní a mohou firmě nejvíc prospět.

Obsazování nových pozic, zejména při dnešní situaci na pracovním trhu, je pro každou firmu zápřah. Když sečtete čas a náklady vložené do výběrových řízení a zaučování, máte docela slušnou sumu, kterou musí společnosti do přicházejících lidí investovat. Proto je klíčové udržet motivaci a spokojenost lidí, firmy tak ušetří a jejich výkonnost neklesá.

Chcete mít dostatek uchazečů o nové pozice a nabírat zaměstnance efektivně? Inspirujte se, jak vyladit svoje kariérní stránky.

Učíme se od Dánů

Přesně od toho je pozice happiness manažera (HM) nebo chief happiness officera (CHO). Nápad šířit „štěstí v práci“ pochází z Dánska. A není divu – Dánové se dlouhodobě drží na vrcholku žebříčku nejspokojenějších Evropanů. Alexander Kjerulf jako programátor spoluzakládal s několika přáteli softwarovou firmu. Ve fázi budování a prvních velkých úspěchů ho práce bavila a těšil se do ní každý den. Ale po třech letech nastal zlom, který podle něj zná mnoho lidí. Dosáhl svých cílů a nevěděl, jak dál. V tu chvíli se začal zajímat o téma štěstí v práci. Od té doby vydal tituly Jak být šťastný od 9 do 5 nebo Jak milovat svůj život. A svou filozofii začal šířit za hranice.

V Česku šel v jeho šlépějích Michal Šrajer, který má kupodivu skoro stejný příběh. S kamarády programátory rozjížděl podnikání, dokud nepřišel na to, že ho nejvíc zajímá otázka spokojených zaměstnanců. Poté působil jako happiness manager v Avastu. V té době, kolem roku 2016, se „garanti štěstí“ začali v českých firmách objevovat, například v O2, Zootu nebo Liftagu.

Happiness jako mindset

Od té doby v Česku téma radosti v práci sílí. „Zájem lidí určitě roste. Vždy, když někde řeknu název své pozice (Chief Happiness Officer), dlouho se zapovídáme o tom, co vlastně dělám. Rozhovor většinou končí slovy: ‚To bychom potřebovali taky.‘ Ať už je dotyčný ředitel, nebo zaměstnanec,“ uvádí Iva Rolederová, která se stará o štěstí ve startupu Brand Embassy.

Se spokojeností souvisí i správná motivace. Koukněte se, jak to dělají v Googlu.

Firemní kultura se na spokojenost zaměstnanců zaměřuje stále víc, i když třeba přímo pozic HM nebo CHO nepřibývá. Podobná pracovní náplň se totiž často v korporacích schovává pod tituly HR manažerů nebo firemních psychologů. Ale hlavní je, že mindset, kdy práce už neznamená jenom zajišťování výdělku, ale i plnohodnotnou náplň života, je čím dál větší samozřejmost.

Pro rady přichází i ředitelé

Zájemci o tohle poselství se navíc propojují v otevřené komunitě na Facebooku, kde jich podle Ivy Rolederové stále přibývá. Scházejí se také osobně, proběhla například už i celodenní neformální (NE)konference. Přišlo asi 30 lidí z celého Česka a program sestavili až na místě podle svých tipů nebo problémů. „Považuji za důležité, že nepřicházejí jenom lidé s titulem HM, ale třeba HR manažeři, trenéři nebo majitelé. Nespojuje nás totiž název pozice, ale zájem o to, aby se v našich firmách měli lidi dobře, a víra, že v práci můžeme být šťastní,“ uvádí Iva Rolederová.

Zajímá vás, jak si u zaměstnanců vedete? Podívejte se na stránky se zaměstnaneckými hodnoceními, které se vyplatí sledovat.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články