5 věcí, které potřebujete vědět o generaci Z, když ji chcete nalákat do firmy

Jako o generaci Z (post-mileniálech, Homeland generaci) se mluví o lidech narozených zhruba mezi roky 1995 a 2010. Blíží se ke dvacítce, nebo ji sotva překročili a na trhu práce začínají. O co jim v životě jde? Co vnesou do firem jako zaměstnanci? A na co se musí podniky, které o ně stojí, připravit?

1. Technologie a rychlá komunikace jsou pro Zetka samozřejmost

Vyrůstají s internetem, sociálními sítěmi, chytrými telefony a chatovacími platformami. Rychle sdílejí a přijímají informace. Sociální sítě, on-line servery a televize jsou pro ně hlavní zdroj informací. To ukázalo loňské šetření společnosti Člověk v tísni mezi studenty středních škol. A je na zaměstnavatelích, aby se jim v komunikaci přizpůsobili. Platí to jak při náboru, tak při organizaci firemních procesů a interní komunikace. „Aby byly HR procesy efektivní, musí se přizpůsobit tomu, jak jsou dnes lidé zvyklí komunikovat,“ říká k tomu recruiter a HR odborník Matěj Matolín, který pro Alacard.cz také popsal, jak práce s nejmladšími zaměstnanci probíhá ve firemní praxi. Zákazem Facebooku v práci si je nenakloníte. Spíš tím, že najdete způsob, jak jejich technologickou gramotnost využít a podpořit tím pracovní efektivitu.

2. Zároveň chtějí pracovat face-to-face

Vypadá to jako paradox, ale Zetka zároveň stojí o face-to-face kontakt. Alespoň to ukázal průzkum společností Millennial Branding a Randstad US, které v roce 2014 zkoumaly rozdíly mezi tím, co od práce očekává předchozí generace Y a generace Z. Víc než polovina respondentů z generace Z nakonec upřednostňovala osobní kontakt před instant messagingem a videokonferencemi.

3. Touží i po jiných než finančních jistotách

Ke svým životním volbám přistupují s jistou mírou realističnosti a pragmatičnosti – často větší než jejich rodiče. Když Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR spolu se společností Ipsos vloni zjišťovaly postoje k podnikání mezi studenty a začínajícími mladými podnikatelkami a podnikateli, ukázalo se, že na zaměstnaneckém poměru je pro mladé lákavá jistota práce, stálého příjmu, možnost získat zkušenosti a kontakty. A také tuto volbu označili za pohodlnější. Finanční zajištění studenti ve svém hodnotovém žebříčku nejčastěji kladli hned na druhé místo za spokojenou rodinu a před péči o své zdraví. Teprve v závěsu se ocitly hodnoty jako mít zajímavou práci, pocit, že jsem něčeho dosáhl, vést vzrušující a zajímavý život nebo být pánem svého času. Na mizerně placenou misi je tedy nenalákáte.

4. Ale celoživotní věrnost firmě od nich nečekejte

Mnohé mají Zetka společné i s generací Y. Zetka například – podobně jako generace před nimi – neplánují, že po škole nastoupí do firmy a zůstanou jí navždy věrní. Mají podnikavého ducha a chtějí ho uplatnit i v zaměstnání. I když je pro ně podstatná odměna, chtějí v kariéře především příležitost k posunu a postupu. A stejně jako předchozí generaci je zajímá smysluplnost práce.

Více se o generaci Y dočtete v rozhovoru se Stanislavem Hášou, vedoucím katedry managementu na pražské VŠE.

5. Chtějí práci, která vyhovuje jejich potřebám

Nejmladší zaměstnanci jsou individualističtější. Po manažerech požadují, aby naslouchali jejich nápadům a názorům. Pracovní prostředí i práci samotnou si rádi přizpůsobí svým potřebám. Firmy, které se je budou snažit nacpat do škatulek, co možná ještě se skřípěním zubů akceptovali jejich rodiče a prarodiče, pohoří. Jestliže chtějí zaměstnavatelé po svých lidech flexibilitu a otevřenost změnám, musí s tím začít u sebe.

Foto: Shutterstock.com

Zpět na články