4 tipy, jak využít umělou inteligenci v HR

Ne, zdaleka už to není žádná sci-fi. Umělá inteligence čím dál tím víc proniká snad do všech oborů, HR nevyjímaje. S čím vším může personalistům pomoci?

1. Usnadnění recruitmentu

Jak vybrat co nejrychleji ty nejrelevantnější kandidáty ze stovek životopisů? Člověk by tím strávil hodiny a hodiny, počítač to zvládne za zlomek času. Personalista se pak může více věnovat jiným věcem od budování firemní značky po motivování zaměstnanců.

Navíc se zapojením technologií do procesu eliminují chyby – personalista může některou informaci přehlédnout, může příliš dát na svůj první dojem nebo se nechat ovlivnit emocemi.

Moderní technologie pomáhají při náboru i tam, kde ještě člověka plně nezastoupí. O využití sociální sítě LinkedIn jsme si povídali s recruiterem Josefem Kadlecem.

2. Vytváření databází

Databáze všeho možného i nemožného souvisí s předchozím bodem – usnadní nábor, protože se díky nim snáze vyfiltrují relevantní kandidáti. Některé firmy mají například databáze kandidátů s informacemi, kdo kam poslal životopis, kde byl přijat a kde odmítnut. Stejně tak od firem mohou vědět, jaké uchazeče přesně hledají, a to třeba i včetně toho, jaké školy absolvovali nebo jaké mají koníčky. Přijati pak mohou být ti skutečně nejrelevantnější kandidáti, u kterých je jisté, že také zapadnou do kolektivu.

Nejdůležitější pro vytváření funkčních databází je sbírat všechna data. Některé kariérní weby tak například na základě vyplnění dotazníku nabídnou inzeráty, kde mají potenciální kandidáti největší šanci ve výběrovém řízení uspět.

3. Rozpoznávání emocí

Při náboru i další práci může personalista využít také technologii rozpoznávání emocí. Při vedení rozhovoru přes chytrý telefon nebo počítač s kamerou tak snáz pozná pocity kandidáta při položení určitých, třeba těch méně příjemných otázek.

A technologie dobře poslouží i při vzdělávání, konkrétně při on-line kurzech nebo nejrůznějších webinářích. Díky tomu, že zaměstnanec sedí před webkamerou, je možné díky technologii rozpoznat, jestli ho školení skutečně baví a jestli dává pozor. A podle toho se dá výklad ihned operativně upravit.

4. Chatboti

I komunikace s potenciálními uchazeči o práci je věc, se kterou může umělá inteligence pomoci, a také se tak začíná dít. Takzvaní chatboti si povídají například o pracovních preferencích, zjišťují, jestli by měl dotyčný zájem ve společnosti pracovat a za jakých okolností, jaké zkušenosti má potenciální kandidát atd. Zpočátku odpovědi doplňují reální lidé, ale později se chatbot všechno naučí a zvládne odpovídat i sám. Získává tak pro firmu cenné informace, které je možné později použít při vlastním náboru.

Nejsou to jen „chatboti“. Přečtěte si jaká další buzzwords letí ve světě HR?

Foto: Shutterstock

Zpět na články